سبد خرید ( 0 )

همکاری با
خانه مادر و کودک

اینستاگرام
امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
5 پیشنهاد برای غذای کمکی نوزاد بعد از 6 ماهگی

5 پیشنهاد برای غذای کمکی نوزاد بعد از 6 ماهگی

رشد کودک از 6 ماهگی با سرعت بیشتری اتفاق می افتد.بنابراین کودک به انرژی بیشتری نیز احتیاج خواهد داشت .شیر مادر در دوران نوزادی کودک تا 6 ماهگی از بهترین منابع غذایی است اما بعد از 6 ماهگی شیر مادر به عنوان تنها منبع غذایی کودک کافی نیست و باید غذای کمکی جامد به برنامه غذایی کودک اضافه شود.

 

نکته مهمی که مادران باید از آن آگاه باشند این است که کودک از 6 ماهگی شروع یادگیری جویدن می کند بنابراین غذاهایی که برای کودک انتخاب می شوند باید به گونه ای باشند که هضم و بلع آسانی برای کودک داشته باشند.یعنی به شکل پوره برای کودک آماده شود حتی میوه و سبزیجات نیز باید پوره شوند ولی نه به شکل آبکی زیرا مواد مغذی آن ازبین می رود.

هنگام شروع غذای کمکی اگر سابقه آلرژی یا حساسیت در پدر یا مادر کودک وجود دارد حتما قبل از شروع دادن غذای کمکی با پزشک متخصص مشورت کنید.

هنگام دادن غذای کمکی جدید به کودک اجازه دهید به مزه های جدید عادت کند.با صبوری به او غذا دهید و کودک را مجبور به خوردن آن غذا نکنید.برای شروع نیز سعی کنید غذاهایی را انتخاب کنید مزه آن به شیر مادر نزدیک تر باشد.غلات پوره شده میتواند گزینه مناسبی باشد هرچند ممکن است طعم آن در ابتدا برای کودک مطبوع نباشد.

 

اما زمانی که مادر به این نتیجه رسید که کودک او برای شروع غذای کمکی آماده است بیشترین سوالی که ذهن مادر را درگیر می کند این است که چه غذایی برای کودک او مناسب تر است تا چیزهایی متفاوت از شیر مادر را امتحان بکند.

 

حالا چند غذا و خوراکی مناسب برای شروع غذای کمکی  را باهم بررسی می کنیم:

1)موز:موز یکی ازمیوه هایی است که به عنوان اولین غذاهای کمکی نوزاد استفاده می شود.موز در کنار طعم مطبوعی که برای کودک دارد ،سرشار از پتاسیم،منیزیم، کلسیم و.. است.این میوه هضم و بلع آسانی داشته و عموما به کم وزنی کودکان کمک بسزایی می کند و به عنوان یک مکمل غذایی در کنار شیر خشک عمل می کند.

موز همچنین به سازگار شدن روده کودک با غذاهای جامد کمک زیادی می کند.

 

2)بروکلی: از همان آغاز ذاعقه کودک خود را به سبزیجات عادت دهید.بروکلی حاوی مقدار زیادی فیبر و کلسیم است  واین مواد برای کودک اهمیت زیادی دارد.بروکلی را می توانید بخار پز کنید تا نرم تر شود و به کودک بدهید.بروکلی خوراکی مناسبی است تا کودک از همان ابتدا به مصرف سبزیجات و مواد غذایی فیبر دار عادت کند.

 

3)ماست: نوزاد می تواند از 4 یا 5 ماهگی خوردن ماست را شروع کند .ماست به عنوان ماده ای غنی از کلسیم و ویتامین دی به محکم شدن استخوان های کودک کمک بسیاری می کند.ماست به عنوان یک پروبیوتیک شناخته شده به تنظیم باکتری های روده کودک کمک می کند.ماست می تواند به تنهایی یا همراه با پوره میوه های مختلف برای کودک استفاده شود.

 

4)حریره بادام: برای تهیه حریره بادام ابتدا مقداری بادام شیرین را در آب جوش خیس کنید سپس پوست آن هارا جدا کرده وآن ها را با مقداری آب سرد و شکر در مخلوط کن بریزد و روی شعله کم به آرامی هم بزنید.آرد برنج را در شیر سرد حل کنید و به مواد قبلی اضافه کنید تا قوام پیدا کند.ابتدا روزی یک قاشق به کودک دهید و به مرور این مقدار را اضافه کنید.

مواد تشکیل دهنده حریره بادام هر کدام به خودی خود سرشار از مواد مغذی است و ترکیب همه این مواد قطعا معجزه ای در تغذیه کودک خواهد بود.در اوایل شش ماهگی پیشنهاد می شود مقدار آرد برنج و شیر آن بیشتر از بادام باشد و به مرور مقدار بادام آن اضافه شود.

 

5)زرده تخم مرغ: زرده تخم مرغ جزو غذاهای کمکی است که شما میتوانید روزی یک مرتبه به کودک خود بدهید .زرده تخم مرغ حاوی مواد ضروری مانند امینو اسید ها، آهن و ویتامین آ وچربی های سالم و کلسترول می باشد و طعم آن برای نوزاد معمولا مطلوب است.

 

تمام مواردی که گفته همگی میتواند یک غذای کمکی موثر برای کودک باشد که با توجه به ذاعقه هر کودک میتواند استفاده شود.

 

برای اطلاع از کلاس های مادر و کودک 7 تا 12 ماه

برای مشاهده بسته حواس برای کودکان  بالای 7 ماه 

 

 

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  *
ایمیل
نظر  *
   
فریبا89 یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹
پسر من زرده تخم مرغ دوس نداره چیکار کنم خوشمزه باشه و بخوره

مشرفی87 يكشنبه 29 تير 1399
راجبه ممنوعیت های غذایی بچه ها هم صحبت کنید ممنون
پاسخ : حتما در مطالب آینده اشاره میکنیم

فریبا@@ شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹
زرده تخم مرغ عالیه پسر من خیلی دوسش داره

صبا123 چهارشنبه 25 تير 1399
همه بچه ها ماست خیلی دوست دارن ولی من راجبه فوایدش چیزی نمیدونستم
پاسخ : بله ماست یکی از لبنیات فوق العاده برای کودک است

zahra سه شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹
هیچ غذایی به اندازه فرنی و سرلاک جذاب نیست برای بچه ها پسر من که عاشقشونه

zahra سه شنبه 24 تير 1399
هیچ غذایی به اندازه فرنی و سرلاک جذاب نیست برای بچه ها پسر من که عاشقشونه
پاسخ : بله ولی به مرور باید غذاهای دیگر هم به غذای کمکی کودک اضافه شود

سبزیجات دیگ غیر بروکلی چه سبزیجاتی برای کودک بهتره؟ دوشنبه 23 تير 1399
پاسخ : سبزیجات به صورت میکس شده در غذای کودک میتواند باشد اگر کودک خوراکی مانند بروکلی رو دوست نداشت میتوانید از جفعری یا شوید میکس شده در غذایی مانند سوپ کودک استفاده کنید.

عاطفه یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹
موز برای وزن گرفتن کودک خیلی موثره البته نه بیش از حد !

 

 

براي کسب امتياز کليک کنيد

نشانی خانه مادر و کودک ایرانی

تهرانپارس ، بین فلکه دوم و سوم تهرانپارس ، خیابان 188 شرقی (شهید رحمانی) ،  پلاک 102

تلفن مشاوره ثبت نام  : 76703980

روزها و ساعات مراجعه :

شنبه تا چهارشنبه : 9 الی 18