سبد خرید ( 0 )

همکاری با
خانه مادر و کودک

اینستاگرام
امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
چگونه با مونته سوری مهارت های کودک را افزایش دهیم

چگونه با مونته سوری مهارت های کودک را افزایش دهیم

همانطور که بسیاری از والدین با بازی های مونته سوری آشنا هستند،مونته سوری به معنای استفاده از ابزارهای اطراف خود به بهترین شکل ممکن وبه کار بردن خلاقیت در آن هاست.بازی های مونته سوری هدفشان یادگیری آسان کودک ،هماهنگی دست و مغزوکشف چیزهای جدید توسط کودک است .

 

بازی ها و آموزش های مونته سوری به طور کلی به 5 گروه تقسیم می شوند که ما در اینجا برای هر گروه یک نمونه بازی معرفی می کنیم.

1)مهارت های زندگی  2)مهارت های حسی و حرکتی  3)مهارت زبان آموزی  4)مهارت ریاضی  5)مهارت فرهنگی و علوم

 

در مونته سوری کودک با دسترسی به مواد و ابزار کاربردی خاص ،درابتدا از طریق حواس و سپس با تفکر ویژگی های جهان پیرامون خود را کشف می کند و سپس با در اختیار داشتن تجهیزات مناسب مهارت های علمی زندگی را تمرین می کند.

 

مونته سوری به گفته بنیان گذار آن (ماریا)بهتر است از  2 و نیم سال به بعد شروع شود .ابزار مونته سوری باید به گونه ای طراحی شود که هر فعالیت روند منطقی و منظم خود را دنبال کند.

 

والدین یا مربی نقشی در آموزش مستقیم ندارند بلکه نقش آن ها آزاد گذاشتن کودک برای آموختن است اما می تواند او را هدایت کندو به ذوق و اشتیاق کودک برای یاد گیری دامن بزند.

 

چند هدف کلی در بازی های مونته سوری باید دنبال شود و آن نظم،هماهنگی،تمرکز و استقلال کودک است و نکته مهم در روش های مونته سوری این است که کودک بر اساس شناخت توانایی های فردی خود پیشرفت می کند.

با تمام این تفاسیر که از بازی های مونته سوری ،ویژگی های آن و روند کاری آن گفته شد،اهمیت این روش برای کودکان بر هیچ کس پوشیده نیست و باید تلاش شود تااین روش با بازی های مستقیم یا غیر مستقیم درروش کار کودک قرار گیرد.

 

حالا چند بازی مونته سوری ساده در منزل را باهم بررسی می کنیم:

بازی اول)تمیز کردن اسباب بازی ها یا وسایل آشپزخانه: این بازی یک فرصت مناسب است تادر کنار اینکه کودک اسباب بازی های خود را تمیز می کند یک بازی برای افزایش مهارت زندگی ،افزایش مهارت های حسی و حرکتی خود انجام دهد.کودکان بعد از 3 سال به پیروی از نوبت و مراحل علاقه مند هستند .بنابریان مراحلی مانند پر کردن شیشه،اضافه کردن صابون، تمیز کردن با دستمال، و در نهایت آبکشی و خشک کردن وسایل مراحلی است که کودک با علاقه این مراحل را طی می کند تا در نهایت اسباب بازی یا وسایل دیگرش تمیز باشد.

 

بازی دوم)درست کردن کارت های هدیه با نمد و دوختن آن ها:با صفحه های نمدی یا مقوایی کارت های هدیه درست کنید و به دلخواه روی ان سوراخ هایی ایجاد کنید.کودک میتواند نخ را از بین این سوراخ ها رد کند این کار در عین حال که به تقویت سر انگشتان کودک و هماهنگی چشم و دست او کمک می کند باعث می شود تا کودک با خلاقیت خود به روش مونته سوری مهارت های حسی و حرکتی خود را افزایش دهد.

بازی سوم)نخ کردن مهره ها :نخ کردن مهره ها توسط کودکان بی شک یکی از مهم ترین و بهترین روش آموزش از طریق مونته سوری است .این کار به هماهنگی چشم ودست ،تقویت ماهیچه های ظریف سرانگشتان و تمرکز کودک کمک میکند.تعدادی مهره های رنگی همراه با نخ برای کودک تهیه کنید اگر کودک با سه رنگ اصلی آشنا شده است قبلا یک الگوی رنگی به کودک نشان دهید و از او بخواهید طبق آن الگو مهر هارا برای شما نخ کند.

 

بازی چهارم)مهارت زبانی:زبان شالوده اصلی ارتباط کودک با دیگران که می تواند با جهان اطراف خود ارتباط برقرار کند.در بازی های مونته سوری کودک میتواند در هر فعالیت با کلمات و اصطلاحات جدید آشنا شده و به غنی شدن گنجینه کلماتش کمک می کند.

مادران می توانند با قصه خوانی شعر خوانی با کمک فلش کارت ها به رشد زبان شفاهی کودکان کمک کنند.

 

مجموعه مادر و کودک ایرانی در این راستا بسته های آموزشی طراحی کرده که شامل بازی های مونته سوری تمرکزی و خلاقیتی است که به گروه سنی های مختلف تفکیک شده است

. برای اطلاع از کلاس ها و بسته های آموزشی

 

برای مشاهده بسته های هوش شامل ده ها بازی مونته سوری 

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  *
ایمیل
نظر  *
   
مامان آدرین هستم پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹
یادش بخیر سرکلاساتون چقد پسرم بازیای نخ کردنی رو دوس داشت

فاطمه چهارشنبه 8 مرداد 1399
دختر من تا 3 سالگی مجموعه شما کلاس میومد و بازی های مونته سوری رو خیلی دوست داشت
پاسخ : مرسی از لطف شما

96prsto سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹
بازی های مونته سوری خیلی گستردس واقعا

محمدرضا دوشنبه 6 مرداد 1399
برای سفارش بسته های مونته سوریتون چیکار باید بکنم؟
پاسخ : در قسمت بسته های هوش ثبت سفارشتون رو انجام بدید

2253 یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۹
از چه سنی مونته سوری کار میشه

شهرزاد شرفی شنبه 28 تير 1399
مرکز شما بازی های مونته سوری هم کار میشه ؟
پاسخ : بله بازی های زیادی تحت اصول مونته سوری با بچه ها کار میشه

asgarii چهارشنبه 25 تير 1399
مونته سوری برای تقویت تمرکز چه بازیایی داره
پاسخ : بازی های مونته سوری اصلا محدود به فعالیت خاصی نیستند و بازی هایی که گفته شد هرکدام به نوبه خود برای تقویت تمرکز نیز موثر است.

رقیه فدایی سه شنبه 24 تير 1399
تو بسته های 2 تا 3 سالتون هم بازی های مونته سوری هست؟
پاسخ : بله قرار داده شده

 

 

براي کسب امتياز کليک کنيد

نشانی خانه مادر و کودک ایرانی

تهرانپارس ، بین فلکه دوم و سوم تهرانپارس ، خیابان 188 شرقی (شهید رحمانی) ،  پلاک 102

تلفن مشاوره ثبت نام  : 76703980

روزها و ساعات مراجعه :

شنبه تا چهارشنبه : 9 الی 18