سبد خرید ( 0 )

همکاری با
خانه مادر و کودک

اینستاگرام
امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
چند نکته موثر درباره پاسخ والدین به سوالات سخت کودکان

 

چند نکته موثر درباره پاسخ والدین به سوالات سخت کودکان!

کودکان از چهار سالگی شروع به سوال پرسیدن می کنند و سعی می کنند دنیارا در ذهن خود قابل درک کنند و بسیاری از سوالات آن ها درباره مسائلی است که با آن ها در زندگی برخورد داشتند و انتزاعی است مانند مرگ،خدا و...

 

درباره سوالات کودکان تا جایی که میتوانید به زبان ساده پاسخ دهید و از گفتن نمیدانم هراسی نداشته باشید و زمانی که پاسخ سوالی را نمیدانید به کودک پیشنهاد دهید تا باهم کتاب خوانده و درباره اش تحقیق کنید.

 

اکنون به بررسی چند سوال جالب و رایج کودکان درباره مسائل اطرافشان و نحوه درست پاسخ دادن به آن سوالات را بررسی می کنیم که سرانجام اولا با سوالات رایج کودکان در سنین 4 سالگی به بعد آشنا شوید ثانیا نحوه برخورد و پاسخ به سوالاتی که شما از شنیدن آن ها شگفت زده میشوید،را بررسی کنیم.

سوالات کودکان درباره خدا

خداشناسی و خداجویی از بدو تولد در ذات و نهاد وجودی انسان ها است پس کشش فکری و احساسات کودکان برای شناخت خدا و بیان سوالاتشان در این باره کاملا طبیعی بوده اما اینکه به چه اندازه این سوالات در ذهن کودک ایجاد شود تا حدودی به عقاید مذهبی خانواده و محیط زندگی کودک نیز بستگی دارد.

 

عمده سوالات کودک راجع به خدا این است که خداکیست؟خدا چقدر مهربان است ؟خدا کجاست؟

در ابتدا باید به این موضوع تاکید کنیم که پاسخ به تمام این سوالات باید کاملا عینی و قابل درک برای کودک باشد زیرا کودک در سنین 2 تا 10 سالگی از تصاویر و تجربیات عینی برای دست یافتن به پاسخ سوالاتشان استفاده میکنند.بنابراین برای پاسخ به سوال خدا کجاست هیچگاه پاسخ خدا همه جا هست! پاسخ مناسبی نخواهد بود زیرا برای کودک  مفهوم همه جا بودن قابل درک نیست.برای پاسخ به این سوال به او بگویید ما خدارا نمی بینیم اما آثار اورا همه جا می بینیم سپس از نعمت های قابل درک و شهودی خدا برای او مثال بزنید: این پارک پراز گل و درخت اثری از خدا است آسمان آبی ،جنگل ها و... همه اثری از خداهستند . ما اورا نمی بینیم ولی هدیه های خدا را همه جا می بینیم.

 

سوال بعدی که احتمالا والدین از شنیدن آن متعجب میشوند این است که من از کجا آمده ام؟

پاسخ خدا تورا آفریده ذهن کودک را درگیر ذات وجودی خدا می کند! و احتمالا سوال بعدی او این خواهد بود که پس خدارا چه کسی آفریده؟!

 بنابراین برای پاسخ دادن به این سوال نیز از فعل ها و کارهای قابل درک برای کودک خود که با آن ها آشنایی دارد استفاده کنید مثلا هدیه دادن،خدا تورا به ما هدیه داد تا کنار هم خوشحال زندگی کنیم. با این پاسخ در کنار اینکه به سوال خود کودک پاسخ داده ایم ،مهربانی خدا را نیز با مثال هایی که کودک قادر به تصور آن هاست به تصویر کشیده ایم .

به همین ترتیب برای پاسخ به سوالاتی مثل خدا چقدر مهربان است؟ نیز پیش می رویم مثلا خدای مهربان به ما پدر و مادر هدیه داده تا با آن ها و  درکنار آن ها خوشحال زندگی کنیم خدای مهربان به ما چشم و گوش و پا داده تا با آن ها ببینیم ،بشنویم و راه برویم و در صورت امکان برای او شعرهایی که درباره خدا سروده شده بخوانید.

 

بنابراین از شنیدن چنین سوالاتی از کودک خود نگران نشوید زیرا که پرسش چنین سوالاتی از جانب کودک شما نشانه این است که او روابط علت و معلولی را به خوبی درک کرده و حالا سوالاتی در ذهن اوایجاد شده که با بیان آن ها سعی در درک واقعیت ها و حوادث اطراف خود است که به تازگی با آن ها رو به رو شده است

 برای افزایش هوش کودک  

برای مشاهده بسته های هوش

 

 

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  *
ایمیل
نظر  *
   
مامان سایا شنبه 28 تير 1399
من که لذت میبرم دخترم ازم سوال میکنه حتی میشینیم باهم راجبه یه موضوع ساعت ها حرف می زنیم.
پاسخ : خیلی هم عالی زنده باشید

nastaran چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹
دختر من همش راجبه اینکه خدا دختره یا پسر سوال میکنه

امینی سه شنبه 24 تير 1399
خیلی هم عالی ممنون از توضیحات خوبتون.دقیقا همینطوره بچه ها شواهد عینی رو متوجه میشن و پاسخ های فلسفی براشون معنی نداره.
پاسخ : سپاس از شما

885md دوشنبه 23 تير 1399
ممنون از راهنماییتون ولی راجبه سوالات دیگه توزمینه های دیگه هم توضیح بدین
پاسخ : در مطالب بعدی هم صحبت میشه

سهیل اکبری شنبه 21 تير 1399
پسر منم خیلی سوال میپرسه جدیدا البته بیشتر راجع به طبیعت و حیوانات!
پاسخ : ذهن هرکودک متفاوت هست و معمولا در حیطه علاقه مندی خودشان سوال می کنند اگر کودک شما راجع به طبیعت بیشتر سوال میکند احتمالا علاقه به شناخت بیشتر طبیعت دارد

javad22 پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹
بچه اگ سوال نپرسه که چیزی یاد نمگیره!مادرا و پدرا باید زمینه سوال پرسیدن رو ایجاد کنن اتفاقا

elnaziii چهارشنبه 18 تير 1399
وای من همیشه دنبال یه جواب برای این سوالا بودم و نمی دونستم چجوری باید جواب سوال درباه خدارو بدم که بچم بفهمه.ممنونم
پاسخ : خواهش میکنم لطف دارید

مامان یاسی چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹
بچه من تصویر خدارو تلفیقی از دختر و پسر میکشه.به نظرتون چه ذهنیتی داره

saeed چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹
پسر من که همش سوالای فنی میپرسه ازم منم جوابشو میدم

زهراas چهارشنبه 18 تير 1399
والا بچه ها بعضی وقتا یه سوالایی میپرسن آدم میمونه چی جواب بده؟!!
پاسخ : بله کودک از زمانی که شروع به شناخت اطرافش میکند سوالای زیادی در ذهنش ایجاد میشه و اصلا مشکلی نداره.با حوصله جواب سوالاتشون رو بدین و سوالاتی که جوابش رو نمیدونید به کودک پیشنهاد بدین تا باهم راجبش فکر وتحقیق کنید.

 

 

براي کسب امتياز کليک کنيد

نشانی خانه مادر و کودک ایرانی

تهرانپارس ، بین فلکه دوم و سوم تهرانپارس ، خیابان 188 شرقی (شهید رحمانی) ،  پلاک 102

تلفن مشاوره ثبت نام  : 76703980

روزها و ساعات مراجعه :

شنبه تا چهارشنبه : 9 الی 18