سبد خرید ( 0 )

همکاری با
خانه مادر و کودک

اینستاگرام
امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
علل کم وزنی در دو دوره شیر خوارگی و بعد از شیرخوارگی کودک

علل کم وزنی در دودوره شیرخوارگی و بعد از شیر خوارگی کودک

برای بررسی علل کم وزنی کودک و ارائه راه حل های آن در ابتدا باید این مسئله را در نظر بگیریم که کم وزنی با لاغری کودک تفاوت دارد و به محض تشخیص کم وزنی کودک باید به دنبال دلایل آن و در نهایت درمان آن باشیم.

لاغربودن ظاهری کودک در مقایسه با دیگر کودکان با کم وزنی آن تفاوت دارد!

 

برای تعیین کم وزن بودن کودک محاسبات فراوانی بر اساس منحنی های رشدی کودک در دوره های مختلف رشدی او انجام می شود. مثلا اگر منحنی رشدی کودک ثابت و افقی باشد  ویا سیر نزولی داشته باشد میتوان گفت کودک دچار کم وزنی شده و باید به دنبال علل آن بود.

 

علت های کم وزنی به دو دوره شیرخواری و بعد از شیرخواری تقسیم میشود.

در دوران شیرخواری علت هایی مثل علل بیولوژیکی،ژنتیکی و دفعات شیرخواری و خواب مورد بررسی قرار میگیرد و در دوران بعد از 2 سال و دوران بعد ازشیرخواری علل و عوامل دیگری مانند بی اشتهایی ،که ازمهم  ترین علل کم وزنی است،کندشدن طبیعی روند رشد کودک بعد از دوسال،لجبازی و بازیگوشی کودکان در این گروه سنی میتواند از علل کم وزنی کودک باشد.

 

علل بیولوژیکی و ژنتیکی:

مسائل بیولوژیکی که در کم وزنی کودکان دخیل است مانند کودکانی که مشکل مکندگی یا مشکلاتی که به هنگام تولد داشته اند مانند شکاف لب یا لب شکری که مشکل به طور کافی و موثر شیر نخوردن کودکان را در دوره شیر دهی آن ها ایجاد می کند.از عوال دیگر میتوان به رفلاکس معده ناتوانی کافی کودک در هضم شیر نیز اشاره کرد.

مسائل ژنتیکی مانند ویژگی هایی که کودک از والدین خود به ارث برده اگر پدر و مادر کودکی لاغر باشد احتمالا فرزند آن ها نیز لاغر خواهد بود و این یعنی کودک احتمالا کم وزنی خود را از والدینش به ارث برده و برای تشخیص قطعی آن ممکن است پزشک مشورت با سایر متخصصین را به شما پیشنهاد کند.

مسئله دیگری که ممکن است پزشک به آن مشکوک باشد"سیستیک فیبروز" است که با تست عرق از کودک تشخیص داده میشود.

 

اما در دوران بعد از شیرخواری یعنی 2 سال به بالا در کنار مسائلی که گفته شد مسائل جدیدتری برای کم وزنی کودک مطرح وبررسی می شود.در ابتدا باید این موضوع را در نظرداشت که فرایند رشد و وزن گیری کودک در 12 ماه اول زندگی بسیار سریع بوده و بعد از یک سال رشد کودک به مرور آرام تر می شود.بنابراین اگر کاهش سرعت رشد کودک بعد از یک سال مشاهده شد تا حدودی طبیعی است و کودک بعد از دوسال به اندازه ای که افزایش قد دارد افزایش وزن نخواهد داشت.

اما با در نظر گرفتن این مسئله اگرکاهش وزن کودک همچنان زیاد باشد عوال دیگری نظیر بی اشتهایی، لجبازی، بازگوشی، تعداد وعده های غذایی و برنامه غذایی ناصحیح مورد بررسی قرار می گیرد.

 

بی اشتهایی یکی از مهم ترین علل کم وزنی است که خود ممکن است علت های فراوانی داشته باشد عللی مثل ویروس ،یبوست،بی اشتهایی عصبی که معمولا برای گروه سنی 6 تا 7 سال است اما مهم ترین نکته در ازبین بردن آن این است که غذا خوردن کودک با تهدید کردن یا رشوه دادن به او انجام نشود.چند ترفند آسان برای رفع بی اشتهایی کودک این است که:

1)زمان و محل مشخصی برای غذا خوردن کودک انتخاب شود.

2)قبل از غذا دادن به کودک به او اعلام کنید زمان غذا خوردن نزدیک است.

3)اجازه دهید در تهیه غذایی که قرار است بخورد به شما کمک کند.

4)اجازه انتخاب غذا به کودک بدهید مثلا چند غذا در چند ظرف تهیه کنیدو از کودک بخواهید تا برای خوردن مثلا وعده ناهار غذایش را انتخاب کند.

برای افزیش هوش و خلاقیت کودک خود

برای مشاهده بسته شناختی گروه سنی 1 تا 1/5 سال 

 

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  *
ایمیل
نظر  *
   
afraee یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۹
mno hamsaram hardo lagharim tabye dokhtarmonm laghar basheee

علییاری چهارشنبه 25 تير 1399
سپاس از اطلاعاتی که در اختیار ما قرار میدید.راجبه تغذیه مناسب برای باهوش شدن کودک هم مطلب بزارید
پاسخ : مقاله 4 ماده برای افزایش قدرت مغز رو میتونید مطالعه کنید

pl253 سه شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹
برای بی اشتهایی کودک ممکنه قرص هم تجویز بشه ؟

محمدلطفی دوشنبه 23 تير 1399
ممکنه پزشک برای کم وزنی کودک دارو هم تجویز کنه؟
پاسخ : در صورت شدید بود کم وزنی بله

زهرا ثابتی دوشنبه 23 تير 1399
دیگ الان بیشتر بچه ها بخاطر تغذیه های اشتباه مادر تو دوران بارداری و شیر دهی اکثرا ریز و لاغرن ولی بازم باید با پزشک متخصص مشورت بشه
پاسخ : بله همینطوره ولی بدون مشورت با متخصص نمیتوان تصمیمی گرفت

mamane lena شنبه 21 تير 1399
منحنی رشدی از موقه تولد هست؟
پاسخ : بله از روز تولد ثبت میشه

مهلا مرامی پنجشنبه 19 تير 1399
پسر من 3 سالشه و از شدت بازیگوشی وعده های اصلیشم حتی خوب غذا نمیخوره چه برسه میان وعده
پاسخ : دقیقا در همین گروه سنی بازیگوشی مهم ترین علت برای کم اشتها بودن کودک است.میان وعده های مورد علاقه کودکتان رو حتما در بین وعده های اصلی قرار بدید تا مواد غذای مورد نیاز کودک در طول روز تامین شود.

mamziii چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹
بچه من موقع نوزادی بخاطر اینکه شیر مادر نمیتونست بخوره دچار کم وزنی شدید شد که به مرور که به غذای کمکی و شیر خشک عادت کرد خوب شد خداروشکر.ولی در کل کم وزنی کودک مسئله مهمیه و با متخصص حتما باید مشورت کنن مادرا

 

 

براي کسب امتياز کليک کنيد

نشانی خانه مادر و کودک ایرانی

تهرانپارس ، بین فلکه دوم و سوم تهرانپارس ، خیابان 188 شرقی (شهید رحمانی) ،  پلاک 102

تلفن مشاوره ثبت نام  : 76703980

روزها و ساعات مراجعه :

شنبه تا چهارشنبه : 9 الی 18