سبد خرید ( 0 )

همکاری با
خانه مادر و کودک

اینستاگرام
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
4 بازی آسان و هدفمند برای کودک در خانه

4 بازی آسان و هدفمند برای کودک در خانه

بازی برای کودکان وسیله ای تلقی می شود تا کودک به وسیله بازی به آن چه دوست دارد بپردازد.کودک در بازی میتواند ویژگی هایی چون زمان و مکان را خودش انتخاب کند،قوانین بازی را خودش وضع کند و در پی این حق انتخاب ها احساس هویت و استقلال کند.در نتیجه بازی به کودک کمک میکند تا مسائل زندگی را آنطور که دوست دارد تجربه کند.

 

کودکان معمولا تا 3 سالگی به بازی هایی می پردازند که تکامل مهارت های حسی حرکتی آن هارا در پی دارد و در سنین بالاتر به بازی هایی علاقه مند می شوند که به رشد روابط اجتماعی آن ها کمک می کند.

بنابراین اهمیت بازی کردن و نوع بازی هایی که کودک انجام می دهد بر هیچکس پوشیده نیست.

 

طبق نظریه گروس که نخستین نظریه پرداز در این زمینه است ،او معتقد است بازی این فرصت را به کودک می دهد تا فعالیت بزرگسالان را تمرین کند و یا آلفرد آدلر که در کتاب نظریات کاربردی تربیت کودکان ،درباره بازی کودکان میگوید" هرگز نباید به بازی به عنوان روشی برای وقت کشی نگاه کرد" بنابراین بازی کودک باید هدفمند باشد!

 

در حال حاضر باتوجه به شرایطی که زندگی در آپارتمان ها ایجاب می کند اکنون چهار  بازی هدفمند  برای کودک در منزل و هدف هر یک از آن هارا بررسی می کنیم تا والدین بتوانند در منزل بازی هایی طراحی کنند که اولا هدفمند باشند ثانیا با شرایط آپارتمان نشینی و حال حاضر تطابق داشته باشند.

 

1)از جورچین ها و لگوهای بازی استفاده کنید(هدف:  تقویت هوش فضایی کودک)

از کودک بخواهید با جورچین ها یا لگو ها اشکالی سه بعدی بسازند و یا از او راجع به اشکالی که ساخته سوال کنید که چه چیزی ساخته تا به شما توضیح دهد. این کار کودک را وادار به تفکر فضایی کرده و سعی میکند با لگو ها و خلاقیت خود چیزی ساخته وآن را به شما نشان دهد بنابراین درک کودک نسبت به محیط سه بعدی افزایش می یابد.

 

 

2)نقاشی چهره و کتاب های داستان(هدف :تقویت هوش هیجانی)

برای آشنایی کودک با احساسات مختلف نقاشی صورت چند آدمک را بکشید و از او بپرسید نقاشی شما خوشحال است یا ناراحت،خشمگین است یا ترسیده،از کودک سوال کنید که چه زمانی آدمک شما خوشحال است؟چه زمانی ناراحت است؟برای مثال آدمک ما وقتی به پارک برای بازی می رود خوشحال است و یا تصاویر کتاب داستان هارا به کودک نشان دهید و از او بخواهید برای عکس کتاب، داستانی برای شما تعریف کند با این کار کودک سعی میکند با دیدن تصاویر ذهنیت خود را راجع به خوشحال یا غمگین بودن و سایر احساسات شخصیت داستان به شما بگوید.

 

3)استفاده از چند ابزار با جنس های متفاوت(هدف: تقویت حس لامسه)

با استفاده از چند ابزار با جنس های متفاوت مثلا پنبه، شانه تخم مرغ، کاغذ ،حبوبات این اشیاء را در ظرف های متفاوت قرار داده و از کودک سوال کنید چیزی که در ظرف است نرم است یا سفت، زبر است یا لطیف و از کودک بخواهید چند شیئ سفت دیگر به شما نشان دهد و همینطور بقیه..با این کار کودک با جنس های مختلف آشنا میشود و همچنین به تقویت حس لامسه کودک نیز کمک می کند.

 

4)بازی چی کجا بود؟!(هدف:تقویت هوش بصری کودک )

در این بازی از کودک خود بخواهید ابتدا با دقت به تمام وسایل اتاق نگاه کند و جای همه وسایل را به خاطر بسپارد سپس اتاق را ترک کند و شما چیزی از وسایل اتاق را برداشته یا جا به جا کنید بعد ازاینکه کودک به اتاق برگشت از او بخواهید وسیله ای که جا به جا شده را پیدا کند و به نوبت این کاررا انجام دهید.این بازی به کودک کمک می کند تا تصاویر را به خوبی به خاطر بسپارد و به تقویت هوش بصری کودک کمک می کند.

برای تقویت سایر هوش های هشتگانه کودک خود 

 

برای مشاهده بسته های هوشی شامل ده ها بازی هدفمند برای کودکان با گروه سنی های مختلف

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  *
ایمیل
نظر  *
   
کمالی69 چهارشنبه 8 مرداد 1399
سپاس.لطفا بازی های بیشتر معرفی کنید
پاسخ : حتما در مطالب بعدی

maryy یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹
بازی ها برای بچه کلا باید هدفمند باشه اگه نباشه هیچ سودی نداره

ملیکاasd یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۹
بازی چی کجا بود تو بچگیای خودمونم بازی می کردیم یادش بخیییر

mojhde شنبه 28 تير 1399
اگه بچمون از لمس یه سری جنسا بدش بیاد چیکار باید بکنیم که این حس وسواس کمتر بشه
پاسخ : اول از همه خودتون لمس آن شی رو امتحان کنید و به کودک نشان دهید که میشود آن را به راحتی لمس کرد و بعد کم کم از او بخواهید تا او هم امتحان کند

سیما23 چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹
ممنون از بازی هایی که معرفی کردین

مریم کرمانی سه شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹
سپاس.برای هوش هیجانی بازی های بیشتر معرفی کنید ممنون

علی دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹
از چه سنی بچه ها خوشحال و غمگین بودن چهره رو تشخیص میدن؟

بصیری یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹
بچه ها عاشق جورچین ولگو هستند برای بازی چه خوب که برای تقویت هوش فضاییشون هم موثره

zahraa شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹
بازی چی کجا بود خیلی برای بچه ها جالبه مخصوصا وقتی چند نفری باشه هم براشون جذابه و هم به تقویت حافظه تصویری شون خیلی کمک میکنه.

فاطمه همتی پنجشنبه 19 تير 1399
کودک از چه سنی با لگو بازی می کنه؟کودک من علاقه به لگوبازی خیلی نشون نمیده
پاسخ : از یک سال معمولا کودک تمایل به لگو و جورچین های مختلف دارد اگر علاقه ندارد میتوانید بازی های مشابه را به کودک ارائه دهید

mari2658 چهارشنبه 18 تير 1399
ممنون از مطلبتون.یه سوال داشتم هوش های هشتگانه از چه سنی باید شروع به کار در کودک بشه
پاسخ : از هفت ماه با مشاوره گرفتن از متخصصان مادر و کودک

 

 

براي کسب امتياز کليک کنيد

نشانی خانه مادر و کودک ایرانی

تهرانپارس ، بین فلکه دوم و سوم تهرانپارس ، خیابان 188 شرقی (شهید رحمانی) ،  پلاک 102

تلفن مشاوره ثبت نام  : 76703980

روزها و ساعات مراجعه :

شنبه تا چهارشنبه : 9 الی 18