سبد خرید ( 0 )

همکاری با
خانه مادر و کودک

اینستاگرام
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
اوتیسم در کودکان وعلائم تشخیص آن در دورهای مختلف

اوتیسم در کودکان وعلائم  تشخیص آن در دورهای مختلف

 

اختلال اوتیسم یا در خودماندگی گونه ای از اختلال رشدی عصبی است که با علائم نقص در مهارت های اجتماعی ،کلامی و غیر کلامی ،علایق محدود ،اصرار به یکنواختی ،حرکت های تکراری و عدم همدلی و ارتباط چشمی و..در کودک ظاهر می شود.

شدت این علائم در کودکان به صورت متفاوت ظاهر می شود.

اما به طور کل یک سری علائم مشترک در تمام کودکان مبتلا به اوتیسم مشاهده می شودو آن عدم ارتباط چشمی،مهارت های گفتاری و ارتباطی ضعیف ،واکنش غیر منتظره به صدا ها بو ها لمس و...،رفتار های تکراری،عدم درک حالات عاطفی اطرافیان و... است.

تشخیص درست اوتیسم زمانی امکان پذیر است که نشانه های آن قبل از سه سالگی پدیدار باشد اما معمولا میانگین سن تشخیص بین 3 تا 6 سال است .اما موضوع مهمی که برای دوران بعد از زایمان وجود دارد این است که هیچ آزمایش پزشکی برای تشخیص اوتیسم وجود ندارد و تشخیص این اختلال کاملا مبتنی بر مشاهدات رفتاری توسط والدین و متخصصان انجام می شود.

از آن جایی علائم این اختلال در گروه سنی های مختلف متفاوت از هم است به بررسی علائم آن در دوره های مختلف کودک می پردازیم .

 

علائم اوتیسم در دوران  نوزادی کودک:

زمانیکه رشد کودک آن طور که مطابق رشد یک کودک عادی انتظار می رود رخ ندهد.مثلا مسئله سینه خیز رفتن یا چهار دستو پا رفتن کودک طولانی تر از حد انتظار شود و در حالت کلی کودک به شاخص های استاندارد خود در دو ماهگی،چهار ماهگی و... نرسد می تواند نشانه های اولیه اوتیسم باشد .

 

زمانیکه کودک تا شش ماهگی نخنددو درواقع لذت بردن خود از مسئله  ای را با کسی به اشتراک نگذارد،می تواند از نشانه های این اختلال باشد.

علاقه ای به بازی هایی که با او انجام می شود نشان نمی دهد.

تا 12 ماهگی واکنشی به صدا کردن نامش نشان نمی دهد.

به تنهایی بازی می کند و از صداهای بلند و ناهجار ناگهانی به شدت آزرده می شود و در نهایت اینکه ارتباط چشمی برقرار نمی کندهمگی از علائم این دوره است.

 

علائم اوتیسم در دوره 2 تا 5 سالگی کودک:

زمانیکه کودک در دوسالگی مهارت های گفتاری اش به طور کامل رشد نمی کند مثلا کلماتی مانند ماما بابا دادا و... را نمی گوید،به بازی های جمعی علاقه ای نشان نمی دهد و تمایلی به نزدیک شدن به کودکان دیگر ندارد .

هنگامی که کودک از هیچ کودک یا بزرگسال دیگری الگو برداری حرکتی یا رفتاری نمی کند و درواقع زمانیکه کودک به دوسالگی خود رسیده ولی هنوز مقدماتی از تقلید کردن رفتار دیگران در او ایجااد نشده یعنی او تمایل دارد به سبک خود و به تنهایی کارهایش را انجام دهد یا مشغول بازی شود.

اگر کودک در نشان دادن علایق خود به اطرافیانش ضعف دارد و با اشاره دست یا هر مفهوم دیگری نمیتواند به چیزی که به آن علاقه دارد اشاره کند،می تواند نشانه هایی از اختلال اوتیسم باشد.

معمولا به اشیا علاقه بیشتری نسبت به اطرافیان دیگرش نشان می دهد به طوری که ممکن است علاقه بیش از حد به یک شی یا یک فعالیت خاص نشان داده و آن را مکررا انجام دهد.

 

علائم اوتیسم در دوران بعد از 5 سالگی:

با وجود اینکه اختلال اوتیسم را تاسن دو سالگی می توان به قطعیت تشخیص داد ،با این حال ممکن است تا زمان مدرسه تعدادی از کودکان به دلایلی مانند خفیف بودن اوتیسم و یا تشخیص نادرست در اختلالات آن ها در سنین کمتر، قادر به تشخیص قطعیت آن ها نبوده اند.

کودکان نیز در سنین بالاتر علائم خاص خود را دارند:

 عدم تماس چشمی

عدم توانایی در برقراری رابطه اجتماعی با دیگران

عدم توانایی در درک احساسات دیگران

علاقه داشتن به تنهایی

تاکید بیش ار حد داشتن بر اصول روزمره زندگی خود و یا تاکید بر یک عادت یا فعالیت روزانه

صحبت کردن رسمی با دیگران

خودداری از ایجاد تماس جسمی با دیگران

 

تمام علائم گفته شده در هر دوره سنی کودک میتواند جزو علائم اوتیسم باشد که باعث ایجاد اختلال و در نهایت تشخیص اوتیسم شود.

و در حالت کلی هسته مرکزی اختلال در اوتیسم اختلال در ارتباط است و از هر 60 یا 70 تولد زنده در دنیا یک نفر مبتلا به اوتیسم است.این اختلال نیاز به آگاهی و داشتن اطلاعات کافی دارد.

 

 از این رو روز 2 آوریل هر سال روز جهانی آگاهی از اوتیسم است تا همگی آگاهی لازم در ارتباط با تشخیص و نوع برخورد با کودکان و حتی  افراد بزرگسال را داشته و به آن ها کمک کنیم تا زندگی راحت تری را در دنیای ما تجربه کنند.

 

برای اطلاع از کلاس های هوش وخلاقیت

برای مشاهده بسته های هوشی جایگزین کلاس های هوش و خلاقیت

 

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  *
ایمیل
نظر  *
   
راضیه کمالی شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
ممنون از مطالب خوبتون

فهیمه69 پنجشنبه 9 مرداد 1399
اوتیسم ممکنه تا بزرگسالی هم تشخیص داده نشه؟
پاسخ : معمولا زمانی که از دوران کودکی علائم خفیف بوده و قابل تشخیص نباشد در دوران بزرگسالی با علائم متفاوت تر بروز می کند

فرهاد علیاری یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹
درمانگر اوتیسم میشه معرفی کنید

عسل حمیدی يكشنبه 29 تير 1399
ممنون از آگاهی که به مادر پدرها میدید
پاسخ : سپاس از شما

حبیبی شنبه 28 تير 1399
اوتیسم ممکنه در بزرگسالی هم باشه؟
پاسخ : بله با علائم متفاوت و بعضا مشابه علائمی که گفته شد

محسن چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹
ممنون از مطلب خوبتون.دقیقا کودکان اوتیسم بیشتر از هر چیزی به آگاهی ما برای برخورد درست باهاشون احتیاج دارند

 

 

براي کسب امتياز کليک کنيد

نشانی خانه مادر و کودک ایرانی

تهرانپارس ، بین فلکه دوم و سوم تهرانپارس ، خیابان 188 شرقی (شهید رحمانی) ،  پلاک 102

تلفن مشاوره ثبت نام  : 76703980

روزها و ساعات مراجعه :

شنبه تا چهارشنبه : 9 الی 18