سبد خرید ( 0 )

همکاری با
خانه مادر و کودک

اینستاگرام
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
چگونه به تقویت هوش هیجانی کودک خود کمک کنیم

چگونه به تقویت هوش هیجانی کودک خود کمک کنیم

 

هوش هیجانی به معنای شناخت عواطف، احساسات،هیجانات و کنترل بر آن هاست .هوش هیجانی کودک به او کمک می کند تا بتواند اولا شناخت کاملی از احساسات مختلف داشته ، کنترل صحیح بر عواطف و هیجانات خود داشته باشد . در نهایتا شناخت بهتری از عواطف دیگران پیدا کرده و حس هم دردی را بیا موزد.

 

سال های زیادی برای استخدام وگزینش کارمندان بهره هوشی آن ها یا آی کیو آن ها مورد بررسی قرار می گرفت و مهم ترین استعداد آن ها را بهره هوشی آن ها می دانستند. اما از سال 1983 دیدگاه هوشبهری رد شد و ده سال بعد گاردنر بیان نمود که هوش بین فردی توانایی درک دیگران است که بدانیم چگونه می توان کار مشترکی با آن ها انجام داد و سیاستمداران، معلمان، پزشکان و.. در زمره افرادی هستند که از هوش بین فردی بالایی برخوردارند.بنابراین برخورداری از این هوش میتواند به مراتب اهمیت بیشتری از بهره هوشی داشته باشد.

 

در قدم اول برای شناخت هوش هیجانی، کودک باید بداندهر حسی در انسان نامی دارد مانند خوشحالی،ناراحتی،ترس،نگرانی عصبانیت و این می تواند قدم اول در کنترل احساسات کودک توسط او باشد.

 

قدم دوم این است که به کودک اجازه دهید احساسات خود را آزادانه ابراز کند حتی عصبانیت ،ترس و...نادرست دانستن حس عصبانیت کودک باعث نمی شود که او دیگر این حس را نداشته باشد بلکه به او این موضوع را القا می کند که احساسات خود را سرکوب کند .در عوض سعی کنید با کودک حس همدردی داشته باشید مثلا به او بگویید"می دانم از اینکه اسباب بازی ات را گم کردی عصبانی هستی اما دلیل نمی شه جیغ بزنی به جای این کار سعی کن که با آرامش دنبال اسباب بازت بگردی" و جملاتی مانند این ها.

 

با این تفاسیر والدین در رشد عاطفی کودک تاثیر بسزایی دارند.آموزش احساسات مختلف به کودک، آموزش همدردی ، کنترل هیجانات مختلف به کودک کمک می کند تا مدیریت و کاهش تعارضات را در زندگی خود یاد گیرد.

برای تقویت هوش هیجانی در کودکان به چند مورد که در زیر بررسی شده است توجه کنید:

 

مورد نخست شناخت احساسات)

برای شناخت کودک و آشنایی از عوطف و احساسات مختلف زمانی که به مکان های شلوغ تر می روید با کودک راجع به خوشحال یا ناراحت بودن عصبانی یا نگران بودن و علائم این عواطف باهم صحبت کنید مثلا از کودک بپرسید به نظرت دختر بچه خوشحاله یا ناراحت؟به نظرت چرا ناراحته؟شاید چون از تاپ افتاده دردش گرفته و ناراحته! جملات را با کلمه شاید از کودک بپرسید و اورا راغب به تفکر درباره احساسات افراد اطرافش نمایید.

بااین تفاسیر احساسات مختلف را به او نشان دهید و بگویید چه عواملی موجب ترس یا نگرانی یا خوشحالی افراد می شود.

هنگام خواندن کتاب داستان از تصاویر داستان سوال کنید واو را راغب نمایید تا درباره  کاراکتر داستان، اینکه عصبانی است یا نگران چرا این حالت را دارد و چه اتفاقی موجب این حالت شده با شما صحبت کند.

 

 

نمایش اجرا کنید)

نمایشی را ترتیب دهید واز کودک بخواهید در داستان نمایش حالت های متفاوت خنده،گریه، عصبانیت و... را در کاراکتر های نمایش ایفا کند.آگاهی از این موضوع که در موقعیت های مختلف افراد قصه چه احساسات و هیجاناتی می توانند داشته باشد اهمیت بسیاری دارد.

 

تاثیر انکار ناپذیر شما به عنوان والدین)

والدین به عنوان مهم ترین و بهترین الگو برای کودک هستند.کودک از والدین خود می آموزد که چگونه احساسات خود را مدیریت کند و در موقعیت های مختلف فشار ها و بحران های متفاوت چه واکنشی داشته باشد.تاثیرپذیری کودک از پدر و مادر خود در این زمینه انکار ناپذیر است.بنابراین سعی کنید در ابتدا خود الگوی صحیحی از مدیریت عواطف وهیجانات برای کودک باشید.

 

 

مجموعه مادر و کودک ایرانی در این راستا بسته های بازی را طراحی کرده که شامل بازی های هوش هیجانی تمرکزی و بازی هایی برای پرورش هوش و خلاقیت کودک می باشد این بسته ها به تفکیک گروه سنی های مختلف طراحی شده ودارای تعدادی بازی هدفمند برای کودک شماست.

برای اطلاع از بازی ها و کلاس های هوش هیجانی

برای مشاهده و خرید بسته های هوش 

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  *
ایمیل
نظر  *
   
تینا فرهانی دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
دختر من عاشق بازی های ساختنیه

سما66 شنبه 11 مرداد 1399
هوش هیجانی شامل بازی استپ رقص هم میشه؟
پاسخ : بله حتما

فاطمه پنجشنبه 9 مرداد 1399
هوش هیجانی هم مثله هوش های دیگه توبچه ها مختلفه؟
پاسخ : بله ولی با بازی های مختلف قابل تقویت هست

مرضیه حروی چهارشنبه 8 مرداد 1399
بازی حرکتی هرکی شکلک دربیاره هم من شنیدم برای هوش هیجانی بچه خیلی خوبه درسته؟
پاسخ : بله همینطوره یک بازی هیجانی و موثر در کنترل هیجان کودک

زهرا89 سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹
اخه بچه ها با نمایش همکاری می کنن؟

فرانک دوشنبه 6 مرداد 1399
سلام شما بازی های هوش هیجانی رو از چه سنی با بچه ها کار می کنید
پاسخ : از دوسال

مامان گلی يكشنبه 5 مرداد 1399
من متاسفانه خودم برای کنترل هیجاناتم مشکل دارم و دخترم کاملا تحت تاثیر من شده
پاسخ : سعی کنید این موضوع رو در خودتون تقویت کنید تا کودکتون بیشتر تحت تاثیر نباشه

pمولایی يكشنبه 29 تير 1399
راجع به بقیه هوش های هشتگانه هم مطلب بزارید ممنون
پاسخ : بله حتما

 

 

براي کسب امتياز کليک کنيد

نشانی خانه مادر و کودک ایرانی

تهرانپارس ، بین فلکه دوم و سوم تهرانپارس ، خیابان 188 شرقی (شهید رحمانی) ،  پلاک 102

تلفن مشاوره ثبت نام  : 76703980

روزها و ساعات مراجعه :

شنبه تا چهارشنبه : 9 الی 18