سبد خرید ( 0 )

همکاری با
خانه مادر و کودک

اینستاگرام
امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
چگونه به رشد مهارت های شناختی کودک خود کمک کنیم

چگونه به رشد مهارت های شناختی کودک خود کمک کنیم

از آنجایی که مغزانسان قادر به یادگیری مهارت های جدید در مهارت های کلامی،محیطی و روانشناختی و...می باشد.معمولا در اوایل دوران کودکی در پی توسعه حافظه ،توانایی های شناختی و...می باشد.

 

هر انسان برای مهارت های شناختی دارای ظرفیت های ذاتی است .مهارت های شناختی آزمایش ها و تست های مختلفی دارد که در این آزمایشات مهارت هایی نظیر سطح آگاهی،حافظه،حل مسئله، مهارت های حرکتی و...مورد بررسی قرار می گیرد.

 

موضوعات کلی مهارت های شناختی برای کودکان می تواند اشیا ،توالی،متضاد ها،شباهت ها ،تفاوت ها،حافظه دیداری و شنیداری ،رابطه ها و... باشد.

 

از 2 سالگی مهارت های شناختی کودک به طرز شگفت انگیزی رشد می کند و کودک می تواند محتویات ذهن خود را به شکل های مختلف بیان کند،سمبل هایی را برای معرفی ذهنی اشیا و مسائلی که در ذهن خود دارد استفاده می کند .از طرفی رشد مهارت های شناختی کودک تاحدود زیادی بسته به رشد مهارت های زبان گفتاری اوست .مهارت های شناختی در کودک است که به او کمک می کند مفاهیم ذهنی

را در ذهن خود ایجاد کند ،تصویر اشیا را در حافظه خود نگه دارد و آن هارا طبقه بندی ،مقایسه و در نهایت ارزیابی و بیان کند.

در این راستا شناخت تفاوت ها ،شباهت ها، رابطه ها ،توالی و ... کمک بسیاری می کند تا کودک در سنین رشد خود مهارت های شناختی اش را به نحو احسن ارتقا دهد.

4 مهارت شناختی مهم و موثر برای یادگیری کودک عبارتند از:

تمرکز _ادراک_حافظه_تفکر منطقی

 

در رابطه با تمرکز و بازی های تمرکزی و همچنین تقویت حافظه کودک در مطالب قبلی صحبت کردیم و تعدادی بازی برای تقویت این دو مولفه معرفی کردیم.

حالا چند پیشنهاد دیگر برای پرورش مهارت های شناختی کودک را باهم برسی می کنیم

تفاوت ها شباهت ها و رابطه ها

همانطور که پیش تر گفتیم درک تفاوت ها شباهت ها رابطه ها کمک بسزایی به رشد مهارت های شناختی کودکان می کند.

با استفاده از کارت های تصاویر که معمولا تقسیم بندی های متفاوتی دارد و تضاد ها تشابه ها و روابط را به کودک نشان می دهد از او سوال کنید و ذهن کودک را راغب به ایجاد مفاهیم مختلف در ذهن کودک کنید تا بتواند آن ها را با تفاوت ها و شباهت هایشان طبقه بندی کرده و بیان کند.

 

شمارش:

مهارت شمارش جزو مهارت های شناختی ضروری است که کودک شما قبل از رفتن به مهد کودک باید آن را فرا بگیرد و باید قادر به شمارش اعداد تا 10 باشد.این کار را با استفاده از اسباب بازی هایی که تعداد دارند ماند لگو ها جورچین ها و ... انجام دهید ابتدا شمارش آن ها و سپس مفاهیم بیشتر یا کمتر را با او کار کنید.مثلا" لگو های زرد بیشترن یا لگو های قرمز؟" با این روش به شکل گیری مفاهیم کم و زیاد بیشتر یا کمتر در ذهن کودک کمک کرده اید.

 

ترتیب و توالی :

کودک باید بداند که وقایع و اتفاقات اطراف طبق نظم و ترتیب معینی انجام می شود.این یادگیری برای کودکان از طریق بازی به آن ها کمک می کند تا ترتیب و توالی وقایع محیط اطراف و طبیعت را درک کند.

یکی از پرکاربرد ترین بازی ها برای آموزش ترتیب و توالی بازی چهار فصل است با کودک ترتیب چهار فصل را چند بار باهم تکرار کنید و یا با شعر هایی برای 4 فصل سال ترتیب و توالی فصول سال،آب و هوای هر فصل را باهم مرور کنید این کار به کودک کمک می کند تا به ادراک از این روند و توالی در طبیعت برسد.

پیشنهاداتی که در مطلب فوق برای رشد مهارت های شناختی کودک داده شد،تنها چند نمونه محدود از بازی هایی است که می توان با کودکان بالای 2 سال کار کرد

.

در این راستا مجموعه مادر و کودک ایرانی بسته های آموزشی را طراحی کرده است که به تفکیک گروه سنی های مختلف انجام شده و به رشد مهارت های شناختی کودک حتی از یک سال پرداخته است.

برای مشاهده و خرید بسته شناختی

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  *
ایمیل
نظر  *
   
سمانه رضایی دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
خوبه واقعا بچه ی عاشق حیووناس

888 شنبه 11 مرداد 1399
برای ترتیب و توالی چه بازیای دیگه ای میشه انجام داد

سعیده اکبری پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹
ممنون از راهنماییی هایی که می کنید من اصلا اطلاعی راجع به مهارت شناختی نداشتم

احمدی66 چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹
کارت های شباهت و تفاوت رو از کجا باید تهیه کنیم؟

فاطمه سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹
بسته شناختی رو تهیه کردم از مجموعتون خیلی موثر بود ممنون از شما برای گرداوری همچین مجموعه ای تو این دوران

افرا88 دوشنبه 6 مرداد 1399
بازی های شناختی از چه سنی کار میشه با بچه ها
پاسخ : از یک سال

صابر يكشنبه 5 مرداد 1399
برای سفارش بسته شناختی چیکارباید بکنیم
پاسخ : در سایت قسمت بسته های هوش

 

 

براي کسب امتياز کليک کنيد

نشانی خانه مادر و کودک ایرانی

تهرانپارس ، بین فلکه دوم و سوم تهرانپارس ، خیابان 188 شرقی (شهید رحمانی) ،  پلاک 102

تلفن مشاوره ثبت نام  : 76703980

روزها و ساعات مراجعه :

شنبه تا چهارشنبه : 9 الی 18