سبد خرید ( 0 )

همکاری با
خانه مادر و کودک

اینستاگرام
امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
اختلال خواب در کودکان چگونه ظاهر می شود

 اختلال خواب در کودکان چگونه ظاهر می شود

یکی از دغدغه های مهم والدینی که کودک خردسال دارند ،موضوع اختلال خواب،علل آن و طریقه صحیح تنظیم برنامه خواب کودک است.میزان خواب کافی و مورد نیاز کودک در سنین مختلف، متفاوت است .

کودک در ماه ای اول تولد حدود 16 الی 18 ساعت خواب،در دوران 1 تا 4 سالگی 14 الی 15 ساعت خواب و در دوران 4 تا 10 سالگی به 10 الی 12 ساعت خواب نیاز دارند که در واقع ساعات خواب آن ها با افزایش سن کاهش می یابد تا زمانی که به دوران بلوغ رسیده و میزان خواب مورد نیاز آن ها به 7 الی 8 ساعت در طول روز می رسد.

حدود 25 درصد کودکان در طول دوره کودکی خود یک از اختلالات خواب را تجربه می کنند اما اینکه این اختلالات به چه صورت هایی در کودک ظاهر می شوند و راه های درمان این اختلالات چگونه است ، در این مطلب به آن می پردازیم.

خواب بیش از اندازه و خواب آلودگی دائمی

مشکلات خواب کودک ممکن است به صورت خواب بیش از حد در روز ظاهر شود.یعنی کودک بیش از اندازه در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی کند.کودک در سنینی که نیاز به چرت زدن ندارد و با وجود خواب کافی در شب ،باز هم  احساس خواب آلودگی کند و یا صبح به سختی بیدار شود.البته مصرف داروهایی که باعث خواب الودگی در طول روز می شود نیز می تواند دلیل این نشانه باشدمصرف داروهایی مانند داروهای ضد تشنج.

 

سخت خوابیدن وتاخیر در به خواب رفتن کودک ویا گسیختگی خواب

برعکس مورد قبل مواردی نیز در کودکان دیده می شود که کودک یا مقاومت و مخالفت در خوابیدن و به رخت خواب رفتن دارد، و یا تاخیر در به خواب رفتن دارد که تمام این ها از نشانه های بی خوابی می باشد.بی خوابی کودک نیز می تواند دلایلی چون عوامل محیطی ،درد، استرس یا مسائل خانوادگی داشته باشد که موجب بوجود آمدن اختلالات خواب در کودک شود.زمانی که کودک این مقاومت و یا تاخیر در خواب را دارد والدین می بایست با کم کردن توجه خود به این رفتار کودک ،گذاشتن قوانینی  برای زمان خواب و برقراری ساعت خواب منظم در کل خانواده به کاهش این اختلال کمک کنند.در این موارد بدون توجه به گریه کردن کودک ،بهانه گیری های او در رختخواب، از اتاق خارج شوید. به این روش درمان ،روان درمانی  کودک گفته می شود.که معمولا والدین به دلیل تحمل نکردن صدای گریه کودک در اتاقش نمی توانند این روند درمانی مرحله به مرحله را با موفقیت انجام دهند.

شب ادراری و اختلال خواب

شب ادراری یکی دیگر از علائم رایج در اختلالات خواب کودکان است.شب ادراری به خودی خود نشانه اختلال در خواب نیست و تنها در کودکان بالای 4 یا 5 سال میتواند از نشانه های اختلال خواب باشد که دلایل آن می تواند عقب ماندگی رشد، عدم کنترل مثانه، استرس و مشکلات عاطفی و..

باشد.

کابوس و خواب های بد در کودکان

ترس و کابوس های شبانه از دیگر نشانه های ظهور اختلالات خواب است. یکی از دلایل کابوس در کودکان تخیل فعال در آن هاست .این اختلال در خواب با نشانه هایی چون افزایش ضربان قلب، تعریق،تنفس سخت و... در کودک بروز می کند گاهی موجب بیدار شدن کودک و گاهی موجب عدم بیداری کودک می شود.

برای کمک به کودکتان به هنگام این مسئله به او گوش دهید و هرگز کودک را به خاطر ترسش تمسخر یا تحقیر نکنید.به او اطمینان دهید که در همه حال مراقب او هستید و به او حس امنیت بعد از دیدن کابوس را برگردانید.

مواردی که گفته شد از رایج ترین نشانه های اختلال خواب در کودکان است که هر کدام ممکن است خفیف تر یا شدید تر در کودکان دیده شود.برای درمان این اختلالات نیز بسته به شدت این اختلال در کودک می تواند با مشورت با متخصص روش هایی چون درمان دارویی،روان درمانی ،خانواده درمانی و.. را به کار برد اما چند نکته برای پیشگیری از گسترش این اختلال را بیان می کنیم:

1)زمان خواب کودک و خانواده را تثبیت کنید.بهترین زمان برای خواب کودک 7 تا 9 شب است

2)قبل از ساعت خواب جو وفضای خانه را برای خواب آماده کنید این کار را با انجام آداب قبل از خواب مانند مسواک زدن،عوض کردن لباس، شبخیر گفتن بوسیدن و در آغوش گرفتن کودک انجام دهید.

3)تماس فیزیکی با کودک تا قبل از به خواب رفتن او داشته باشید.در دست گرفتن دست کودک ،نوازش او به کاهش استرس و اضطراب جدایی کودک کمک بسیاری می کند. اما زمانی که متوجه شدید حضور شما مانع به خواب رفتن کودک می شود به آرامی اتاق را ترک کنید و 10 الی 15 دقیقه بعد به او سر بزنید.

4)در صورت تمایل کودک عروسک مورد علاقه ش را به او دهید تا با خود بخواباند.

 

برای شرکت در کلاس های مادر و کودک 

برای اطلاع از بسته های آموزشی و هوش

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  *
ایمیل
نظر  *
   
کمال پور دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
برای اختلال خوای شدید ممکن هست برای بچه دارو تجویز کنن؟

مرتضی شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
خواب بیش از حد میتونه بخاطر ضعف جسمانی هم باشه؟

نسترن خدایی پنجشنبه 9 مرداد 1399
راجبه شب ادرای بچه های بالای 5 سال بیشتر مطلب بزارید لطفا من با شب ادراری دخترم خیلی مشکل دارم و نگرانم
پاسخ : حتما انشالا در مطالب بعدی

farnazz چهارشنبه 8 مرداد 1399
شب ادراری ممکنه از استرس هم باشه؟
پاسخ : بله قطعا یکی از دلایل مهم مخصوصا بالای 5 سال استرس است

قربان زاده77 چهارشنبه 8 مرداد 1399
بچه من تو خواب حرف میزنه اینم میتونه از اختلالات خواب باشه؟
پاسخ : اگر این عادت مداوم باشد بله

نسرین اسدی دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹
پسر من شبا هی بیدار میشه میاد پیش ما چیکار باید بکنم

 

 

براي کسب امتياز کليک کنيد

نشانی خانه مادر و کودک ایرانی

تهرانپارس ، بین فلکه دوم و سوم تهرانپارس ، خیابان 188 شرقی (شهید رحمانی) ،  پلاک 102

تلفن مشاوره ثبت نام  : 76703980

روزها و ساعات مراجعه :

شنبه تا چهارشنبه : 9 الی 18